Reinald Top (architect-partner ZJA): “Als een weg met twee gezichten zal de Blankenburgverbinding straks de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbinden. In het waardevolle en kwetsbare veenweidelandschap aan de noordzijde van het Schreur heeft ZJA de snelweg en dienstgebouwen zo verdekt mogelijk ingepast in het landschap. Verscholen in een verdiepte bak duikt de weg in een landtunnel onder de Aalkeetpolder en een diepe tunnel onder rivier het Scheur door. In het grootschalig industriële havengebied aan de andere kant mag de weg zich juist laten zien, en bepalen een grasheuvel en imposante fly-overs het beeld.”
Nieuwe verbinding met twee gezichten
Bijzondere bouw
De Blankenbrugverbinding moet zorgen voor een betere ontsluiting van het havengebied, de ring van Rotterdam versterken en het verkeer een alternatief bieden om van noord naar zuid en vice versa te komen. De nieuwe Maasdeltatunnel maakt daar, met een totale lengte van 945 meter, een belangrijk onderdeel van uit.
De bouw van de tunnel was een bijzonder operatie. In 2023 is de tunnel in twee delen afgezonken. Op 31 maart is het 185 meter lange tunneldeel Alara afgezonken, en op 7 november kwam tunneldeel Isabella (205 meter) haar vergezellen op de bodem van het Scheur.
Nog niet eerder zijn in Nederland tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken, en dat ook nog eens op een diepte van 30 meter onder NAP in een getijderivier.
Volgens planning zal de Blankenburgverbinding op zaterdagochtend 7 december opengaan voor het verkeer.
Galerij
Bron:
Foto's Maasdeltatunnel: © Rijkswaterstaat
Gerelateerd
Blankenburgverbinding, Rotterdam
Verscholen snelweg bij Rotterdam
De Blankenburgverbinding (A24) is een nieuwe snelweg tussen de A20 en de A15. De weg ligt verscholen in een verdiepte bak, duikt in een…
Bezoek de bouw op 18 juni
Van onze projecten aan de Zuidas in Amsterdam, tot de N206 Tjalmaweg Katwijk-Leiden en de Blankenburgverbinding bij Rotterdam. Op de Dag…