Nieuws

A24/Blankenburgverbinding geopend!

Afgelopen zaterdag gaf minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener het startschot voor de opening van de A24/Blankenburgverbinding, die de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg verbindt. Na de symbolische opening door de wielrensters van de Tour de France Femmes afgelopen zomer, zoefden zaterdagmiddag de eerste auto’s over de spiksplinternieuwe weg. Het architectonisch ontwerp is van de hand van ZJA Architects & Engineers en BoschSlabbers tekende voor het landschapsontwerp.

Reinald Top (architect partner bij ZJA): “ZJA Architects & Engineers is verheugd met de opening van de A24/Blankenburgverbinding. Na zes jaar bouwen is hier een bijzondere nieuwe verbinding gerealiseerd, die met twee verschillende gezichten perfect aansluit bij de omgeving. Aan de noordzijde van het Scheur zijn de snelweg en dienstgebouwen zo verdekt mogelijk ingepast in het waardevolle en kwetsbare veenweidelandschap. Verscholen in een verdiepte bak duikt de weg vervolgens in tunnels onder de polder en de rivier door. In het grootschalig industriële havengebied aan de andere kant mag de snelweg zich in volle glorie laten zien, en bepalen imposante fly-overs en een grote grasheuvel het beeld.” 

Betere bereikbaarheid Rotterdamse regio

De nieuwe noord-zuid verbinding ten westen van Rotterdam moet zorgen voor een betere verkeersdoorstroming in de Rotterdamse regio én het versterken van de economische positie van de Rotterdamse Haven. Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK bouwden sinds 2018 aan de nieuwe driebaanssnelweg met een lengte van 4,5 kilometer.

Waar de Maasdeltatunnel onder rivier het Scheur (de Nieuwe Waterweg), de Hollandtunnel onder de Aalkeetpolder en twee nieuwe knooppunten (Vlaardingen en Rozenburg) deel van uitmaken. De A24 is een tolweg, de heffing gebeurt volledig elektronisch waardoor er geen tolpoortjes nodig zijn.

Grootste afgezonken tunnel van Nederland

Met een totale lengte van 945 meter maakt de Maasdeltatunnel een belangrijk onderdeel uit van de Blankenburgverbinding. De bouw was een bijzonder operatie. In 2023 is de tunnel in twee delen afgezonken. Op 31 maart is het 185 meter lange tunneldeel Alara afgezonken, en op 7 november kwam tunneldeel Isabella (205 meter) haar vergezellen op de bodem van het Scheur.

Nog niet eerder zijn in Nederland tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken, en dat ook nog eens op een diepte van 30 meter onder NAP in een getijderivier.

Meer lezen over het architectonisch ontwerp? Dat kan hier.

Gerelateerd

Nieuws

Luchtfoto's onthullen indrukwekkende Blankenburgverbinding

Luchtfoto's bieden een fascinerend inkijkje in de voortgang van de Blankenburgverbinding (A24) bij Rotterdam. Deze nieuwe snelweg verbindt…

Lees meer
Nieuws

Wielrensters door de Maasdeltatunnel

Prachtige beelden van een unieke gebeurtenis: de Tour de France Femmes door de Maasdeltatunnel! Deze verbinding van de noord- en zuidoever…

Lees meer
Project

Blankenburgverbinding, Rotterdam

Verscholen snelweg bij Rotterdam

De Blankenburgverbinding (A24) is een nieuwe snelweg tussen de A20 en de A15. De weg ligt verscholen in een verdiepte bak, duikt in een…

Lees meer
Nieuws

ZJA partner in Blankenburgverbinding

19.02.2018

Lees meer