Roland Schagen-van Luit (architect bij ZJA): “Met een lengte van 118 meter is de nieuwe autobrug in Wijnegem een markant herkenningspunt in de omgeving. ZJA ontwierp een witte stalen brug met een horizontale gedaante en bescheiden hoogte om het vrije zicht zo min mogelijk te belemmeren. De V-vormige steunpunten geven een optimale openheid en langs het kanaal is er ruimte voor fietspaden en een autoweg. De getrapt aangelegde aanlandingen worden beplant, voor een vriendelijke overgang naar de landelijke omgeving. Aan de aparte nieuwe fiets- en voetgangersbrug wordt momenteel hard gewerkt.”
Geslaagde brugbelasting
Na de geslaagde brugbelasting op 12 juni, waarbij de autobrug grondig getest werd door 20 vrachtwagens die hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug verdeelden, was de brug klaar voor opening. De wegbrug is voorzien van twee rijstroken en twee onderhoudspaden en is voorbehouden voor het openbaar vervoer, auto’s en vrachtwagens.
Verbeterde omgeving
Verderop is een aparte fietsers- en voetgangersbrug in aanbouw. Met het verdwijnen van de oude zware betonnen brug, hebben de ontwerpers ook de kans aangegrepen om ruimte onder de brug te transformeren. Van een donkere onderwereld naar een lichtere, groenere en meer open omgeving.
Werkzaamheden aan aparte fietsers- en voetgangersbrug
Ook nu de autobrug open is gaat het werk aan de aparte fietsers- en voetgangersbrug een eindje verderop onverminderd door. Fietsers en voetgangers zullen over deze 175 meter lange tuikabelbrug het Albertkanaal volledig gescheiden van het gemotoriseerde verkeer over kunnen steken. Met een riant fietspad van vier meter breed, een drie meter breed voetpad, rustplatformen en een luwe helling is maximaal comfort garandeert. De lange en sierlijke brug zal met één voet elegant op het sluizencomplex steunen en naar verwachting in 2026 gereed zijn. Tot die tijd kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van een tijdelijke brug bij het nabijgelegen sluizencomplex.
Duurzaam transport en veiligheid
Ten behoeve van het scheepvaartverkeer als duurzaam alternatief voor goederenvervoer over de weg, is het Albertkanaal op cruciale plekken verbreed en zijn de bruggen verhoogd tot 9,10 meter. Jaarlijks wordt nu 40 miljoen ton goederen over het water getransporteerd, wat gelijk staat de lading van twee miljoen vrachtwagens. In het kader van het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal tekende ZJA al eerder het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug, opgeleverd in 2022.
Inmiddels is deze brug een herkenbaar element in het stadslandschap van Antwerpen geworden. En ook hier is, in samenwerking met OKRA landschapsarchitecten, ruim aandacht besteed aan het maken van een aangename wereld onder de brug.
Fietsbruggen Tessenderlo en IJzerlaan
Ook tekende ZJA de voetgangers-en fietsbruggen in Tessenderlo (2020), en IJzerlaan, die met hun opvallende gedaantes inmiddels niet meer weg te denken zijn uit de omgeving.
Gerelateerd
Fietsbrug, Tessenderlo
Een naadloze samensmelting van functionaliteit en design
Een extra fietsbrug Door het vlakke Vlaams Limburgse land bij Beringen, vlak buiten de stad Hasselt, passeert het Albertkanaal de gemeente…
Sogneford brug, Noorwegen
Een immense drijvende brug
Architectenbureau ZJA ontwikkelde in samenwerking met Iv-Consult en de TU Delft het ontwerp voor een spectaculaire drijvende brug in…
Verbreding A27/A1
Passen en meten
Weinig mensen weten dat er zoiets bestaat, maar de snelweg A27 (van Breda naar Almere) heeft een door Rijkswaterstaat omschreven route