Project

Fietsbrug, Tessenderlo

Een naadloze samensmelting van functionaliteit en design

Een extra fietsbrug

Door het vlakke Vlaams Limburgse land bij Beringen, vlak buiten de stad Hasselt, passeert het Albertkanaal de gemeente Tessenderlo. Het Albertkanaal dat Luik en het Oosten van het land met de Antwerpse haven verbindt, wordt in een groot project aangepast aan de grote maten van de containerbinnenvaart. Dat betekent niet alleen de vergroting van sluizen, maar vooral de vernieuwing en verhoging van bruggen, met de nieuwe doorvaarthoogte van 9.10 meter.

Langs het kanaal wordt een serie nieuwe autobruggen gebouwd die ook een fietspad hebben, naar een ontwerp van Laurent Ney, bestaand uit twee tegen elkaar aanleunende bogen. Bij Tessenderlo is architectenbureau ZJA gevraagd een extra fietsbrug te ontwerpen over het Albertkanaal.

Een slimme enkele boog

Het ontwerp van ZJA voor de fietsbrug bij Tessenderlo berust op de keuze voor een karakteristieke en elegante brug, die toch herkenbaar is als lid van de familie van bruggen langs het Albertkanaal. Het is daarom een boogbrug, maar met een enkele boog, in de midden-as van de brug. De fietsers passeren de boog aan beide zijden.

De sprong over het kanaal is ruim en lang, maar liefst 140 meter en de boog reikt tot 20 meter hoogte. Het slanke wegdek is van staal met een dunne laag beton. Met zijn 9 meter breedte is het een majestueuze fietsbrug. Wie wat langer kijkt zal zich afvragen hoe met die relatief dunne hangers en de slanke boog de brug overeind gehouden wordt. 

Dit is mogelijk dankzij het slimme netwerk van hangers die allemaal onder een andere hoek aan de constructie zijn bevestigd. Dat maakt de brug sterk en elegant en bovendien levert die onregelmatigheid een levendig visueel effect op tijdens de passage.

Een halve minuut

De landhoofden van de fietsersbrug bij Tessenderlo zijn ruim opgezet en bieden zogenaamde luie trappen met een fietsgoot, zodat het makkelijk is voor fietsers de brug van opzij te betreden en te verlaten om langs het kanaal te fietsen. De brughoofden met hun subtiel wijkende lijnen werken als omlijsting van de brug in de open ruimte van het landschap. Ze onderstrepen de lichtheid van de brug en sluiten met hun lichte kleur ook aan bij het heldere silhouet. De fietsbrug wil het oversteken van het Albertkanaal zo functioneel en comfortabel mogelijk maken, maar diezelfde passage ook veranderen in een opmerkelijke ruimtelijke en visuele beleving. Voor het fietsend ervaren van licht, water, scheepvaart, verte en beweging wil deze brug een podium zijn. Dat gebeurt door de transparante en lichte constructie van de brug, het zicht over het kanaal, het visuele spel met de constructieve elementen bij het passeren. Tijdens de halve minuut dat je over de brug fietst zou je oog kunnen vallen op de hekken, met hun staal en houten randen, en even denk je aan een schip. Een rijm op het schip dat negen meter onder je passeert, op weg naar Antwerpen.

Awards
Nominatie: Benelux Steel Bridge Contest 2023

Architect: ZJA
Klant: De Vlaamse Waterweg n.v.
Aannemer: THV Artes Roegiers
Studiebureau: Arcadis en Sweco
Staalconstructie: Victor Buyck
Landschapsarchitect: THV Cluster Landscape Architects - Robbert de Koning
Jaar: 2020

Project: #819

Foto's: THV Artes Roegiers Victor Buyck Steel Construction en ZJA Architects & Engineers

Gerelateerd

Project

A11 Brugge

De integrale aanpak

Lees meer
Project

Sogneford brug, Noorwegen

Een immense drijvende brug

Architectenbureau ZJA ontwikkelde in samenwerking met Iv-Consult en de TU Delft het ontwerp voor een spectaculaire drijvende brug in…

Lees meer
Project

Verbreding A27/A1

Passen en meten

Weinig mensen weten dat er zoiets bestaat, maar de snelweg A27 (van Breda naar Almere) heeft een door Rijkswaterstaat omschreven route

Lees meer
Project

Fietsbrug over de A201, Machelen

Een netwerk van fietsverbindingen

De snelweg A201 die van de binnenring van Brussel naar de luchthaven Zaventem loopt is een drukke weg, die ook binnen de stad een…

Lees meer