Sport heeft de unieke kracht om media te combineren met economische, culturele en sociale interactie. Dit gegeven speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen en ontwerpen van stadions, arena's en sportcentra van de toekomst en biedt ruime kansen voor het bedrijfsleven en voor sociale en technologische innovaties.
In het door architectenbureau ZJA en DAY creatieve business partners uitgegeven magazine NEXT worden enkele trends voor Venues of the future besproken met betrekking tot sociale en technologische innovaties waaronder een virtueel stadion en ‘phygital’ installaties.
Een virtueel stadion
In de toekomst zal alomvattende virtuele technologie zich steeds verder ontwikkelen. Stadions moeten daarom worden voorbereid op virtuele toeschouwers, die met VR-producten zoals Hololens en Magic Leap een wedstrijd, concert en de sfeer kunnen ervaren. Een innovatief ontwerp en de mogelijkheid om bezoeker gerelateerde data vast te kunnen leggen en te kunnen verwerken, worden zo integraal onderdeel van de fysieke locatie.
‘Phygital’ installaties
Het digitale en het fysieke zijn gefuseerd in ’phygital’ installaties. Om een nieuwe beleving te creëren wordt technologie tastbaar, zintuiglijk, persoonlijk en intuïtief gemaakt. Zo heeft Nike's Unlimited Stadium een ‘phygital’ atletiekbaan waar maximaal 30 hardlopers aan een virtuele race tegen zichzelf kunnen deelnemen.
Dit is een van de onderwerpen uit NEXT; Een magazine van ZJA en DAY dat werd gelanceerd in juli 2018 en waar de innovatieve ontwikkeling en het ontwerp van sport- en vrijetijdsgebouwen van de toekomst worden gepresenteerd.