De fiets- en voetgangersbrug over het spoor Sittard-Geleen, een ontwerp van architectbureau ZJA, heeft tot doel het contact tussen de stad, het bedrijventerrein Fortuna en de sportzone Limburg te vereenvoudigen en te vergroten. De brug ligt niet alleen stevig ingebed in het groene bermenlandschap langs de beide sporen, maar heeft tegelijkertijd een sierlijke vorm en subtiele details. De gekozen zandlopervorm bijvoorbeeld, nodigt zonder woorden voorbijgangers uit om dichterbij te komen en de brug over te steken.
De brug als verbindende schakel
De brug levert een natuurlijke en soepele verbinding met de fietspaden vanuit vier richtingen. Door bij het ontwerp ervoor te kiezen om de bovenleidingen van het spoor te verlagen, kon het maximale hoogteverschil op de begaanbare vlakken teruggebracht kon worden tot iets meer dan drie meter. Omdat de brug zich bovendien verwijdt, van een breedte van 4,5 meter in het midden, tot meer dan 12 meter ter plaatse van de aanzetten, zijn de hellingen flauw en comfortabel.
De huid van de brug, die onderdeel van de draagconstructie is, en de gewelfde vorm van het middendeel versterken het vloeiende karakter van de brug. De borstwering is bovendien zowel beveiliging als geleiding. De huid is zoveel mogelijk geperforeerd om transparantie te bereiken. De lijnvormige LED lampen die het brugdek verlichten, zijn in de leuning geïntegreerd.
Geometrie
De uitnodigende zandlopervorm en de gebogen borstwering, die bovendien nog in hoogte verloopt, vormen de basis van een uniek en tegelijkertijd uitdagend ontwerp. De complexe vorm heeft geen vlakke delen en kan niet met bijvoorbeeld extrusie-vormige bekistingen worden gemaakt. Met behulp van speciale software kon ZJA de noodzakelijke geometrie toch op relatief eenvoudige wijze ontwikkelen en daarmee de uitslagen voor een uitvoerbare productiemethode genereren.
Nominatie: Nationale Staalprijs 2018
Architect: ZJA
Opdrachtgever: Gemeente Sittard-Geleen
Adviseurs: Arcadis, SIDstudio
Hoofdaannemer: Dura Vermeer
Jaar: 2017
Project: #681
Foto's: Marc Schols/Van den Bersselaar Constructie