Project

Startstation E-lijn, Den Haag

Parametrisch ontworpen eyecatcher

De komende jaren wordt een sterke groei verwacht van het aantal passagiers op Den Haag Centraal. Om in de toekomst meer ruimte te kunnen creëren voor het treinverkeer heeft de E-lijn, onderdeel van het grotere project RandstadRail, een nieuw startstation gekregen naar ontwerp van architectenbureau ZJA.

Met het Startstation E-lijn heeft Den Haag een ruimtelijk en herkenbaar station gekregen waar reizigers makkelijk en snel tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizen.

Kijk mee hoe ons ontwerp voor het Startstation E-Lijn, Den Haag tot stand is gekomen 

Werkwijze project

Overkapping van perrons

De blikvanger van het station is de overkapping van de perrons, die bestaat uit gebogen glas en staal. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het nieuwe kolomvrije station met de hal van Den Haag Centraal. De RandstadRail stopt dichtbij de NS-stationshal, de overkapping van de halte loopt door, zodat reizigers snel en droog van het Startstation E-lijn naar Den Haag Centraal kunnen. Het startstation bevindt zich langs de rand van het busplatform en hoog boven de Anna van Buerenstraat.

Slanke constructie

De RandstadRail bereikt het station via een lang viaduct. Deze voert de RandstadRail tot meer dan twaalf meter boven maaiveld over het Bernhardviaduct naar het station. Om de impact van het toe leidende tracé op de omgeving, en dan met name de woonwijk Bezuidenhout-West, zo klein mogelijk te houden is het aangelegd op een slank ontworpen viaduct. Dit is bereikt door de keuze voor een stalen draagconstructie met grote overspanningen. Hierdoor blijft de ruimtelijke impact op maaiveld beperkt en wordt het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmerd. Bovendien heeft de slanke constructie een minimale impact op de stedelijke omgeving.

Herkenbaarheid en comfort

De transparante overkapping van staal en glas geeft de halte een ruime maat en zorgt voor herkenbaarheid en comfort voor wachtende reizigers. Met de sculpturale vorm van de overkapping en luifel is een opvallend station gecreëerd dat rekening houdt met de menselijke schaal. Tegelijkertijd houdt het station overtuigend stand tussen de omringende megacomplexen en valt het op in de stedelijke omgeving.

Parametrisch ontwerp

Het ontwerp van de ruimtelijke overkapping is door ZJA en Knippers Helbig  met behulp van een parametrisch computermodel tot stand gekomen en geoptimaliseerd, waarbij de uitslagen ten behoeve van de productie direct uit het model gegenereerd konden worden. Hierdoor werd het mogelijk om koud gebogen glas te gebruiken dat ter plekke is geïnstalleerd. De gedetailleerde parametrische studie heeft tot een optimaal economisch ontwerp en minimaal gebruik van materiaal geleid door inzet van een genetisch-algoritme.

 

Unieke architectonische identiteit

Met het Startstation E-lijn heeft Den Haag een ruimtelijk en herkenbaar station gekregen met een unieke architectonische identiteit dat reizigers een aantrekkelijk en modern openbaar vervoer overstappunt biedt. Het station heeft een elegant ontwerp en een opvallende luifel waar reizigers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Het station is een icoon geworden voor Den Haag en zet de stad ook internationaal op de kaart. Het Startstation E-lijn heeft de voormalige, sombere achterkant van Den Haag Centraal getransformeerd tot een aantrekkelijke entree tot de stad Den Haag.

Awards
Winnaar: European Steel Design Merit Award 2019, German Design Award 2019, WAN Transport Award 2017
Nominatie: Nieuwe Berlagevlag 2018, Nationale Staalprijs 2018, ABB LEAF Awards 2018, Staalbouwwedstrijd België 2018

 

De bouw van het Startstation E-lijn is door ProRail uitgevoerd, in opdracht van de gemeente Den Haag en aannemer BAM Infra NL was verantwoordelijk voor de bouw.
Constructeur: BAM Infraconsult, Knippers Helbig Advanced Engineering, Royal HaskoningDHV, Ney & Partners
Architect: ZJA
Aannemer: BAM Infra NL
Onderaannemer brug: Smulders
Onderaannemer overkapping: Jos van den Bersselaar Constructie, Kersten Europe
Onderaannemer glas: Brakel Atmos
Jaar: 2016

Project: #506

Foto's: Bart van Hoek, Jeroen Musch en Raoul Suermondt

Gerelateerd

Project

Lightrailsysteem, Zuid-Korea

Innovatief transportsysteem verbetert publieke ruimte

In het najaar van 2018 kreeg architectenbureau ZJA bezoek van een delegatie van Zuid-Koreaanse onderzoekers, bouwers en constructeurs, die…

Lees meer
Project

Beatrixlaan, Den Haag

Netkous door de stad

Om de wijk Beatrixkwartier beter bereikbaar te maken met openbaar vervoer was er een aansluiting nodig op het netwerk van Randstadrail. In…

Lees meer
Project

Oosterheemlijn, Zoetermeer

Halteplaatsen en onderdoorgangen voor de RandstadRail

De Oosterheemlijn door Zoetermeer is onderdeel van RandstadRail, een nieuw netwerk van lightrailverbindingen tussen Rotterdam en Den Haag.

Lees meer
Project

Metrostation en voetgangerstunnel Wilhelminaplein, Rotterdam

Zintuiglijke beleving op grote diepte

In het begin van jaren negentig van de vorige eeuw vond de ontwikkeling plaats van wat in de Rotterdamse volksmond De Kop van Zuid heet.

Lees meer