“Het ontwerp is nog mooier dan we hadden gehoopt”, aldus Rob Daamen, wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Harderwijk.
Heijmans Civiel BV uit Nijkerk mag de veelbesproken fietsbrug over de A28 bouwen, die de wijken Drielanden en Harderwijk centrum met elkaar gaat verbinden. Vandaag werd daartoe een contract getekend tussen Heijmans en de gemeente Harderwijk. Heijmans won de gemeentelijke aanbestedingsprocedure, waar nog vier andere bedrijven aan meededen.
De fietsroute
Het ontwerp omvat een fietsroute die via een brug over de autosnelweg (A28) en een brug over de waterplas het zuidelijke Zeepad met het noordelijke Zeepad verbindt, waardoor de wijk ten zuiden van de A28 via een korte fietsverbinding met het centrum van Harderwijk verbonden wordt. Naast deze twee bruggen is een derde eenvoudige plaatbrug over het versmalde deel van de plas onderdeel van de aanbesteding.
Het noordelijke Zeepad loopt langs de voormalige Zuiderzee tot aan het centrum van Harderwijk en de oude vissershaven waar ook nu nog een aantal Botters -oude vissersschepen- afgemeerd liggen. De uitvraag voor de aanbesteding plaatst de Botter en de hieraan verbonden geschiedenis van Harderwijk centraal in het ontwerp. Dit uitgangspunt werd door ZJA uitvoerig beschouwd en vervolgens vertaald in het ontwerp. Het ontwerp voor de houten bruggen is in nauwe samenwerking met Houthandel Wijma uit Kampen, een Nederlands houtbedrijf dat als een van de weinigen zelf op duurzame wijze bossen in Afrika beheert, tot stand gekomen.
De bruggen
De eerste van de drie bruggen is een houten tuibrug over de A28 met een lengte van ca. 76 meter en een vrije overspanning van ca. 50 meter. De tweede brug ligt in het verlengde van de eerste brug en heeft een lengte van ca. 78 meter, verdeelt in overspanningen van ca. 7,8 meter. De derde brug is een kleine plaatbrug met een overspanning van ca. 10 meter, die direct ten noorden van beide bruggen ligt
Het ontwerp van de tuibrug wordt een nieuwe eyecatcher voor Harderwijk. Het passeren van dit kunstwerk over de A28 moet voor de automobilist een moment van herkenning worden dat hem verwelkomt in Harderwijk. Deze brug kent twee grote belevingsmomenten: vanuit de auto bij onderdoorgang met hoge snelheid en fietsend of lopend met lage snelheid. Hierdoor bestaan er twee totaal verschillende belevingen van de brug: de beleving van de grote schaal vanaf de snelweg, waarbij het silhouet en de uitstraling van belang zijn, waarbij het detail wegvalt en de grote lijnen overblijven. Daarnaast is er de beleving van de kleine schaal, van het detail, bij overgang per fiets of te voet.
Het silhouet
Bij benadering over de A28 is het silhouet van de brug sterk verbonden met het silhouet van een Botter met zijn asymmetrische zeil- en lijnverdeling en de kenmerkende licht hellende houten mast. De hoofddraagconstructie van de brug is uit Azobé opgebouwd, een houtsoort kenmerkend voor waterbouw en maritieme toepassingen. Het houten dek hangt middels tuien aan twee massief houten pylonen die twee Botters verbeelden, waarbij de houten deklijn sterk aftekent tegen de lichter gekleurde stalen balustrades.
Materiaalkeuze
Vrij van onderhoud en “aging gracefully” staan centraal in de toekomstwaarde en duurzaamheid van de drie bruggen. De materialen zijn zo gekozen dat de brug er met de jaren mooier uit gaat zien en dat onvermijdelijke kleine beschadigingen natuurlijk in de brug worden opgenomen en niet als littekens gaan aftekenen. Het gebruikte hout zal door verwering -als gevolg van de weersinvloeden- alleen maar mooier worden. Hiernaast zal de verduurzaamde stalen balustrade onaangetast door de elementen onveranderd blijven en een steeds mooier contrast vormen met het houten dek.