20.10.2017
ZJA Zwarts & Jansma Architecten en DAY Creative Business Partners winnen met het ontwerp van het vernieuwde Thialf in Heerenveen de German Design Award 2018. Het schaatsstadion, ontworpen door ZJA, heeft een compleet nieuwe uitstraling aan zowel binnen - als buitenzijde gekregen. DAY creëerde de algemene visie voor alle ruimtes en de beleving in Thialf, van eerste visie en concept tot gedetailleerd interieurontwerp en branding. De German Design Award is een internationale award van de German Design Council en heeft als doel trends in design te ontdekken, te presenteren en te eren. Het vernieuwde Thialf heeft de German Design Award gewonnen in de categorie architecture en excellent communications design.
In het vernieuwde Thialf in Heerenveen draait alles om het ijs en de schaatsers. Het ontwerp van ZJA bouwt voort op de ovaalvormige structuur van het bestaande gebouw. Alle faciliteiten - tribune, pers, hospitality, horeca, kantoren en topsporttrainingsfaciliteiten - zijn gepositioneerd rondom het ijs: De omloop is van de wedstrijdhal gescheiden door een glazen wand. Hierdoor wordt een maximale interactie tussen topsporters, breedtesporters en het publiek gestimuleerd. De filosofie ‘alles om het ijs’ heeft bovendien geleid tot een compact ontwerp met een logische ordening van functies en een nieuwe uitstraling aan zowel binnen- als buitenzijde.
Zowel Thialf als topsporters hebben een focus op presentatie, passie, kennis en emotie. Daarom ademt het vernieuwde Thialf in alles topsport. Recreanten voelen de magie en worden uitgedaagd. Recreatie en prestatie worden zo één. Voor het vernieuwde Thialf is een visie op ruimte en beleving, middels kleur, licht en materialisatie ontwikkeld. Hieruit is het centrale thema gevormd: FOCUS. De ijsbaan in Thialf is het focuspunt. Vanuit dit centrum is in het interieurontwerp een verloop van licht naar donker aangebracht waardoor de aandacht van de toeschouwer naar de ijsbaan wordt getrokken. Het centrale thema geeft de ijsbaan een unieke uitstraling.
Foto's: Roy Klompmaker and Marco Lubbers - Catch Your Moment