De wandbekleding is in samenwerking met beeldend kunstenaar Hans Muller ontworpen. In de wand is een aantal interactieve elektronische objecten geïntegreerd. De noordwand van de onderdoorgang bestaat uit een lichtkrant en 167 LED-blocks gevat in RVS panelen. Aan de lichtkrant en de LED-blocks is een internetsite gekoppeld. Vanaf de site kan men teksten op de lichtkrant laten verschijnen, maar ook bepaalde woorden voor twee manden blokkeren. Ook de lichtpatronen van de LED-blocks zijn via het internet te beïnvloeden. Een live-camera in de zuidwand maakt dit op de internetsite zichtbaar.
De zuidwand bestaat uit RVS-panelen met een hogere glansgraad dan die aan de noordkant. Hierdoor reflecteert de noordwand in de zuidwand.
In RVS-masten die tussen rijweg en fietspad staan opgesteld zijn uplights gemonteerd die voor een indirecte basisverlichting via het plafond zorgen. De asymmetrische opstelling zorgt ervoor dat het fiets- en voetgangersgedeelte lichter is dan het weggedeelte. De lichtkrant en
de LED-blocks bevinden zich aan de 'donkere' zijde.
Award
Eervolle vermelding Designprijs Rotterdam 1999
Architect: ZJA
Kunst: Hans Muller
Klant: Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen
Project: #0111
Gerelateerd
Verbreding A27/A1
Passen en meten
Weinig mensen weten dat er zoiets bestaat, maar de snelweg A27 (van Breda naar Almere) heeft een door Rijkswaterstaat omschreven route
Westrandweg bij Amsterdam
Het ontwerp van weginfrastructuur is naast een civieltechnische en landschappelijke opgave, ook een architectonisch ontwerpopgave geworden.
Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…
Blankenburgverbinding, Rotterdam
Verscholen snelweg bij Rotterdam
De Blankenburgverbinding (A24) is een nieuwe snelweg tussen de A20 en de A15. De weg ligt verscholen in een verdiepte bak, duikt in een…