Project

Voetgangerstunnel, Rotterdam

Voetgangerstunnel, Rotterdam

'Moiré-tunnel' in Rotterdam

Al tijdens de bouw van het ondergrondse metrostation Wilhelminaplein in Rotterdam is de ruwbouw voor een voetgangerstunnel aangelegd tussen de hal van het metrostation en het plein voor het Luxor theater. Het casco van deze tunnel is naar ontwerp van architectenbureau ZJA bekleed met een inrichting die van de tunnel een 140 meter lange attractie maakt.

Het gevoel van veiligheid is erg belangrijk in elke ondergrondse stedelijke ruimte. Daarom is stilstaan in deze tunnel onmogelijk gemaakt; voetgangers worden van het ene uiteinde naar het andere uiteinde vervoerd per tapis roulants. Ongenode gasten kunnen daardoor niet in de tunnel verblijven.

De tunnel is vormgegeven als onderdeel van het metrostation (eveneens ontworpen door ZJA). De uitstraling is modern, de tunnel overzichtelijk. Vanaf het plein voor het theater geven een lift, roltrap en vaste trap toegang tot de tapis roulants in de tunnel. 's Avonds wordt deze ingang met glazen schermen en een rolluik afgesloten.

De wanden en het plafond van de tunnel zijn afgewerkt met witte geëmailleerd metalen panelen, die gebogen over de tapis roulants zijn bevestigd. De panelen zijn geperforeerd. Achter de panelen zijn gestippelde afbeeldingen geplaatst. Door de combinatie van perforatie en gestippelde afbeeldingen ontstaat het zogenaamde Moiré-effect: de afbeeldingen lijken te bewegen wanneer je als voetganger over de tapis roulants voorbij zoeft.

Achter de geperforeerde panelen is gekleurde LED verlichting geplaatst, voor een extra verrassend en vervreemdend effect. De verlichting wordt centraal door een computer aangestuurd en is daardoor flexibel inzetbaar. De voetganger kan bijvoorbeeld gevolgd worden door een gekleurde, oplichtende golfbeweging in de tunnel. De verlichting kan ook interactief reageren op passanten.

Achter de perforaties in de panelen zijn ook de kanalen voor de rook- en warmteafvoer uit het zicht bevestigd. Tevens vindt door de perforatie van de panelen en de isolatie op de betonnen tunnelwand geluidsabsorptie plaats, wat de akoestiek van de tunnel ten goede komt. In de gebogen panelen zijn ook de overige voorzieningen zoals de basisverlichting, noodverlichting, luidsprekers, camera's, bewegwijzering etc. ingebouwd. De tunnel is zo vrij gebleven van visueel hinderlijke obstakels en daarmee overzichtelijk.

Award
Winnaar: Nationale Staalprijs 2006, Job Dura Prijs Veilige Ruimte 2006, Nederlandse Designprijs 2005
Nominatie: Gebouw van het Jaar 2006

Opdrachtgever: RET Rotterdam
Project: 0163

Gerelateerd

Project

Verbreding A27/A1

Passen en meten

Weinig mensen weten dat er zoiets bestaat, maar de snelweg A27 (van Breda naar Almere) heeft een door Rijkswaterstaat omschreven route

Lees meer
Project

Westrandweg bij Amsterdam

Het ontwerp van weginfrastructuur is naast een civieltechnische en landschappelijke opgave, ook een architectonisch ontwerpopgave geworden.

Lees meer
Project

Zuidasdok, Amsterdam

Waar de stad groeit en knelt

De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…

Lees meer
Project

Internettunnel, Leidschendam

Tunnel met LED-verlichting en het 'zipper'-effect

Aan de oostzijde van de A4 ter hoogte van Leidschendam wordt de Vinex-locatie Leidschenveen ontwikkeld. Om een goede verbinding tussen deze…

Lees meer