082.04
Nieuwe verkeer snelweg ruit om Rotterdam bij Ridderkerk
Aan het bestaande verkeersknooppunt Ridderkerk moesten twee grote fly-overs worden toegevoegd. In overleg met Rijkswaterstaat is de opdracht uitgebreid en werd een visie ontwikkeld voor het knooppunt als geheel, voor zowel nieuwe als bestaande viaducten. Doel van deze studie was het vormgeven aan de wens om zoveel mogelijk eenheid in het totale knooppunt de 'Ridderster' te creëren.
Voor de nieuwe kunstwerken zijn gekromde, geprefabriceerde kokerliggers toegepast die de kromming van de weg volgen. Bij toepassing van rechte liggers zou een onrustig beeld van gefacetteerde vlakken zijn ontstaan in plaats van de vloeiende lijn die nu te zien is. De aansluiting van deze liggers op de kolommen heeft een speciale overgangsconstructie gekregen, omdat per kolom de oplegging van de prefab ligger onder een andere hoek plaatsvindt. Het verschil wordt veroorzaakt door de mate waarin het viaduct schuin ligt in de bochten van de weg, de zogenaamde verkanting van het wegdek. Om die verschillen visueel op te vangen is een verlopende kop voor de kolommen ontworpen.
Voor zowel de nieuwe als de bestaande viaducten is een nieuwe randafwerking ontworpen. De randen zijn vormgegeven als lange doorlopende linten. Ook de bestaande randen op de oude viaducten zijn vervangen ter bevordering van de eenheid van het verkeersknooppunt.
De nieuwe afwerking bestaat uit bolle, gebogen cassettes van roestvast staal. De onderzijde bedekt de rand van het betonnen viaduct, het deel dat aan de bovenzijde boven het wegdek uitsteekt dient als borstwering. Het bovenste deel van de rand is geperforeerd. De perforatie is van grotere afstand nauwelijks zichtbaar, maar vanuit een passerende auto heeft de automobilist vanaf korte afstand vrij zicht door de geperforeerde roestvast stalen platen.
Aan de zijkanten van een aantal viaducten van het knooppunt zijn lichtlijnen op de randafwerking gemonteerd, die het knooppunt ook 's avonds herkenbaar maken. Dit voorstel komt voort uit een eerdere studie naar de Rotterdamse Ruit, het netwerk van snelwegen rondom Rotterdam. Daarin worden voorstellen gedaan, waaronder het aanbrengen van lichtlijnen op die viaducten die Rotterdam als het ware omarmen. Knooppunt Ridderkerk is het eerste knooppunt waarin deze voorstellen om eenheid te brengen in de rondweg om Rotterdam daadwerkelijk zijn gerealiseerd. De kleur van de lichtlijnen, die bestaan uit glasvezelkabels, kan worden gewijzigd met filters. Normaal gesproken is de kleur van de lichtlijnen blauw, maar voor speciale gelegenheden kan de kleur worden aangepast. Ter ere van, bijvoorbeeld, Koninginnedag kunnen de contouren van het knooppunt oranje worden aangelicht.
Awards
Nominatie: 7 Piramides 2000 (opdrachtgeverschap)
Gerelateerd
Verbreding A27/A1
Passen en meten
Weinig mensen weten dat er zoiets bestaat, maar de snelweg A27 (van Breda naar Almere) heeft een door Rijkswaterstaat omschreven route
Westrandweg bij Amsterdam
Het ontwerp van weginfrastructuur is naast een civieltechnische en landschappelijke opgave, ook een architectonisch ontwerpopgave geworden.
Zuidasdok, Amsterdam
Waar de stad groeit en knelt
De ambitie voor het gebied rond Zuidas in Amsterdam was, zoals het echte stadsuitbreidingen betaamt, een gooi naar het hoogste: vanuit een…
Internettunnel, Leidschendam
Tunnel met LED-verlichting en het 'zipper'-effect
Aan de oostzijde van de A4 ter hoogte van Leidschendam wordt de Vinex-locatie Leidschenveen ontwikkeld. Om een goede verbinding tussen deze…