Project

Vernieuwing Stationsomgeving, Brugge

Het vernieuwende ontwerp van architectenbureau ZJA, BoschSlabbers landschapsarchitecten en Boskalis transformeert de stationsomgeving van Brugge tot een veilige, efficiënte en uitnodigende plek voor inwoners en bezoekers. De drie onveilige overgangen over de ringweg R30, de Unesco-rotonde, de Vaartdijk en het stationsplein, worden aangepakt. Tegelijkertijd wordt het stationsplein volledig heringericht, wat zowel bijdraagt aan de veiligheid als aan de uitstraling van het gebied.

Het ontwerp biedt niet alleen een oplossing voor verkeersveiligheid, maar legt ook de nadruk op duurzaamheid en het historische karakter van Brugge. Een bijzonder kenmerk van de herinrichting is de transformatie van het stationsplein tot een groen Stationspark; de nieuwe toegangspoort tot de binnenstad.

Zorgvuldig en duurzaam

Drie langzaamverkeerkruisingen over de ringweg R30, het stationsplein en de omliggende gebieden zullen worden heraangelegd, waardoor deze toegangspoort tot Brugge een aantrekkelijke, veilige en prettige omgeving wordt. Het ontwerp vergroot de veiligheid en maakt de toegang tot de binnenstad voor voetgangers en fietsers comfortabeler en overzichtelijker. Hierbij is rekening gehouden met de historische, monumentale omgeving en het oude park op de Vesten.

Het ontwerp anticipeert niet alleen op wateroverlast, maar omvat ook de aanplanting van bomen en uitbreiding van groenzones om hittestress en droogte tegen te gaan. Het resultaat is een zorgvuldige ingreep die de stationsomgeving op een logische en veilige manier aansluit op historisch Brugge.

Stationsomgeving en Vestenpassage

De stationsomgeving krijgt een groenere uitstraling met groene elementen rondom een nieuwe fontein, waardoor het een parkachtige allure krijgt. Vanaf hier hebben bezoekers een prachtig zicht op de stad en de drie hoogste monumenten van Brugge. Een groene, royale wandelweg die licht naar beneden glooit, leidt naar een brede Vestenpassage onder de ringweg, vormgegeven in gepolijst beton en gele baksteen. Deze passage biedt een open en uitnodigend beeld, met zicht op het park erachter. Door de breedte van meer dan negen meter en de glooiing is het park erachter goed zichtbaar. De afmetingen, de afgeronde keerwanden en de traditionele Brugse bakstenen roepen associaties op met een poortgebouw.

De passage fungeert ook als verbindend element voor flora en fauna, met een brede groene zone aan de noordkant, beplant met soorten die passen in dit vochtige en lichtarme milieu. Er is ruimte genoeg voor fietsers en voetgangers om door deze toegangspoort Brugge binnen te komen.

Om de straat de Oostmeers, waar nu veel overlast van bezoekers richting het centrum is, te ontzien en de bezoekers direct in het hart van de oude stad te brengen is de route in oostelijke richting verlegd. Niet over de Oostmeers, maar door het park waar op die route over de vesten twee slanke bruggen komen. Deze zijn ontworpen om zoveel mogelijk op te gaan in het landschap, met minimale landhoofden, bescheiden kolommen en brugleuningen van cortenstaal. Hun positionering in het park ontziet behoedzaam de aanwezige oude bomen.

De Unesco-rotonde en de fietspassage aan de Vaartdijk

Even ten noorden van het stationsplein bevindt zich de Unesco-rotonde op de R30. Ook daar voorziet het ontwerp in een passage onder de ringweg voor fietsers en voetgangers.  Deze passage, hoewel smaller en eenvoudiger dan de Vestenpassage, biedt dezelfde comfortabele route aan fietsers en voetgangers naar de binnenstad. Met de sterk afgeronde keerwanden die maximaal zicht geven, de Brugse bakstenen en de heldere, lichte vormgeving is deze passage duidelijk familie van de Vestenpassage.

De R30 ter hoogte van de Vaartdijk vormt een knelpunt op de fietssnelweg F6 tussen Brugge en Gent. De fietssnelweg wordt hier onderbroken bij de overgang naar de binnenstad. Om dit probleem op te lossen, is een onderdoorgang voor fietsers ontworpen. Het fietspad slingert zich onder de ringweg door en komt aan de stadskant uit in een parkzone, met groene buffers. Het is een sobere, heldere fietsverbinding die zoveel mogelijk op comfort en sociale veiligheid is ingericht.

Het ontwerp van ZJA, BoschSlabbers en Boskalis voor het stationsgebied in Brugge is een rijk gelaagd voorstel om de veiligheid te vergroten en de toegang tot de binnenstad voor voetgangers en fietsers, comfortabeler en inzichtelijker te maken.

Architect: ZJA

Opdrachtgever: Agentschap Wegen en Verkeer en de Stad Brugge

Landschapsarchitect: BoschSlabbers Landschapsarchitecten

Aannemer: Boskalis

Jaar: 2022 - heden

Gerelateerd

Nieuws

ZJA, BoschSlabbers en Boskalis bundelen krachten voor nieuwe stationsomgeving Brugge

Brugge staat aan de vooravond van een bijzonder project dat de toegang tot de stad ingrijpend zal veranderen. Architectenbureau ZJA en…

Lees meer