Nieuws

Zuidasdok en opgetild lightrailsysteem finalisten Architizer A+ Awards

Maar liefst twee ZJA projecten zijn genomineerd voor de prestigieuze internationale Architizer A+ Awards 2024. Zowel de architectonische ontwerpen voor een opgetild lightrailsysteem in Zuid-Korea (ELRT) als dat voor het Amsterdamse Zuidasdok zijn onder de vijf kanshebbers in de categorie Unbuilt Transportation’. Het publiek mag nu stemmen! Dat kan tot 10 mei.

Rob Torsing (architect-partner ZJA): “Ruimte op aarde is schaars. Zowel de ELRT als Zuidasdok zijn – hoe anders ook - voorbeelden van hoe binnen de visie van ZJA architectonische ontwerpkracht kan worden ingezet voor een optimale combinatie van gebruiks-, belevings- en toekomstwaarde. Niet alleen door het bedenken van betere transportmogelijkheden, maar tegelijkertijd ook ten gunste van meer en betere publieke ruimte. Voor een aangenaam verblijfsklimaat in hoogstedelijke gebieden. Wij zijn dan ook bijzonder trots op deze dubbele nominatie van de Architizer A+ Awards!”

Innovatief structureel concept voor leefbare stad

In opdracht van het South Korean Railroad Research Institute (KRRI) bedachten architectenbureau ZJA, Woosung D&C, C&SC, GS E&C, SIDstudio en Iv-infra een innovatieve oplossing voor een opgetild Lightrailsysteem (ELRT) in een hoogstedelijke omgeving, met minder ruimtelijke impact dan gewoonlijk.

Het bijzondere structurele concept maakt een maximale overspanning van 200 meter mogelijk, terwijl het uitermate sterk en vormvast is en het uitzicht voor de reizigers naar een kant behouden blijft. Inmiddels hebben schaalmodellen van het elegante ontwerp de eerste testen op stabiliteit, wind- en aardbevingsbestendigheid glansrijk doorstaan en zijn er twee mock-ups op ware schaal gebouwd. Een proeftraject van 800 meter ligt nog in het verschiet.

Efficiënt verkeersknooppunt

Samen met BoschSlabbers Landschapsarchitecten en Team V Architectuur maakte architectenbureau ZJA het architectonische ontwerp voor Zuidasdok. Hierin zal het bestaande station, ingeklemd tussen de snelweg en Zuidas, vernieuwd en uitgebreid worden en delen van de A10 Zuid verbreed en ondertunneld.

Nieuwe ruimte voor de stad

Met groen als drager zal dit architectonische ontwerp niet alleen bijdragen aan een verbeterde bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke randstad, maar is het ook een wezenlijke bijdrage aan de vitale en leefbare stad. Zo wordt er aangename, groene openbare ruimte aan de stad toegevoegd en de nu van elkaar gescheiden wijken weer met elkaar verbonden.

Stem je ook?

Het publiek mag tot 10 mei stemmen! Dat kan via deze link. https://awards.architizer.com/a/page/vote-now

Hier kun je direct stemmen in de categorie ‘Unbuild Transportation.’

Gerelateerd

Project

Startstation E-lijn, Den Haag

Parametrisch ontworpen eyecatcher

De komende jaren wordt een sterke groei verwacht van het aantal passagiers op Den Haag Centraal. Om in de toekomst meer ruimte te kunnen…

Lees meer
Project

Internettunnel, Leidschendam

Tunnel met LED-verlichting en het 'zipper'-effect

Aan de oostzijde van de A4 ter hoogte van Leidschendam wordt de Vinex-locatie Leidschenveen ontwikkeld. Om een goede verbinding tussen deze…

Lees meer
Project

Blankenburgverbinding, Rotterdam

Verscholen snelweg bij Rotterdam

De Blankenburgverbinding (A24) is een nieuwe snelweg tussen de A20 en de A15. De weg ligt verscholen in een verdiepte bak, duikt in een…

Lees meer
Project

M55 IJmeerlijn, Amsterdam - Almere

Hoe steden groeien

In de 21e eeuw lijkt Amsterdam aan een nieuwe groeispurt te beginnen. Dat is des te opmerkelijker als je bedenkt dat op korte afstand een…

Lees meer