Reinald Top, architect-partner bij ZJA: “Haarlem staat voor een uitdaging om ondanks haar toenemende groei bereikbaar en leefbaar te blijven. De benodigde transitie hiervoor - de zogenaamde mobiliteitstransitie - geeft voorrang aan schone vervoersmiddelen, die zo weinig mogelijk ruimte innemen. Er wordt hierbij minder gebruik gemaakt van de auto, doordat reizen binnen de stad zoveel mogelijk te voet of met de fiets worden afgelegd. Het OV-knooppunt is straks één van de drie voorzieningen in de stad die regionale verplaatsingen met (H)OV faciliteert en tegelijkertijd te voet verbonden is met de binnenstad”.
Efficiënt en duurzaam reizen
Het nieuwe OV-knooppunt aan de Schipholweg maakt niet alleen reizen aangenamer en efficiënter, maar stimuleert ook bewuste vervoerskeuzes. Bij dit knooppunt komen straks belangrijke busroutes samen, waaronder snelle verbindingen naar Schiphol, de Zuidas in Amsterdam, Hoofddorp en Zuid-Kennemerland. Naast het versterken van de lokale infrastructuur, draagt dit knooppunt ook bij aan de duurzame ambities
Groei woningen en openbaar vervoer Haarlem
Haarlem groeit in populariteit als aantrekkelijke stad om te werken, wonen en verblijven. Om aan deze groeiende vraag te voldoen, wil de gemeente Haarlem tegen 2030 maar liefst 10.000 nieuwe woningen bouwen. Rondom de Schipholweg en Europaweg worden momenteel 1.600 woningen in drie woongebouwen ontwikkeld.
De groeiende vraag naar woningen gaat hand in hand met een toenemende behoefte aan efficiënt openbaar vervoer. De verwachting is dat het openbaar vervoer in Haarlem tot 2040 met maar liefst 50% zal stijgen. Deze groei zal zich concentreren op drie locaties in de stad: op het Stationsplein in de binnenstad, de spoorzone Spaarnwoude/Oostpoort en het toekomstig OV-knooppunt in Haarlem Nieuw-Zuid.