10.05.2016
Afgelopen weekend was het zo ver: de stalen spoorbrug bij Muiderberg heeft de oversteek naar haar nieuwe plek gemaakt die parallel ligt aan de uiteindelijke plek. Stukje bij beetje is de 255 meter lange en 8400 ton wegende spoorbrug over de A1 geschoven. De brug bevat net zo veel staal als de Eiffeltoren en is 11 meter langer dan de 'Tower Bridge' en daarmee de langste spoorbrug van Nederland zonder tussensteunpunten.
Om het risico van wegzakken of uit balans raken tijdens het rijden te minimaliseren is een rijbaan van 400 meter aangelegd. Deze rijbaan bestaat uit een verbeterde fundering en nieuw zand wat vervolgens met een speciale machine de grond is ingestampt. Hier overheen is supersterk asfalt aangelegd dat ook voor containerterminals en landingsbanen wordt gebruikt.
Speciale karretjes, Self Propelled Modular Trailers (SPMT’s), met in totaal 976 wielen verplaatsten de spoorbrug schuin de A1 over. Vervolgens is de spoorbrug op tijdelijke steunpunten geplaatst naast de huidige brug. In de komende maanden wordt de spoorbrug verder afgebouwd en eind augustus op het spoor aangesloten.
Foto 4: Rijkswaterstaat