In overeenstemming met de mentaliteit van de stad was het oude Rotterdam Ahoy opgezet als een no-nonsense evenementen-gebouw. Zodra de show voorbij was wilde je weg. Bij de modernisering van Rotterdam Ahoy was de opdracht aan architectenbureau ZJA niet alleen voor extra bezoekers-capaciteit te zorgen, maar vooral om de kwaliteit van de beleving van die bezoekers te verhogen. Verblijven en rondlopen door Ahoy moest een aangenaam en welkom gevoel oproepen. Wat eerder gaan en wat langer blijven, als de wedstrijd of het concert voorbij zijn, daartoe moest het nieuwe Rotterdam Ahoy je overhalen.
Slimme vernieuwing
Er vond een kleine uitbreiding in vierkante meters plaats, rond de nieuwe ingang. Maar de meeste verbeteringen trekken weinig aandacht, terwijl ze toch de flexibiliteit en capaciteit vergroten. Bestaande ruimtes konden nieuwe functies krijgen. Het dak werd verhoogd en de belastbaarheid van de spanten vergroot, zodat tegemoet gekomen wordt aan de nieuwste en hoogste eisen die gesteld worden aan licht en geluidsinstallaties. Vrachtwagens met onderdelen voor podia, wielerbaan en BMX-terrein hebben een betere toegang.
Samen met interieur-architecten Merkx+Girod ontwierp ZJA een herindeling van de begane grond en de eerste verdieping. Er kwamen bezoekerspleinen met nieuwe bars, winkels, toiletten en garderobes. Een nieuwe galerij verbindt de bestaande tribunes met elkaar, wat een intiemere en aantrekkelijker sfeer oplevert. De plek van het podium is in de nieuwe situatie vrij te kiezen, er kan een intiem concert met 3000 zitplaatsen of een massa-event met 15.000 bezoekers plaatsvinden.
Lijn in de aankleding
Door het plafond en de zichtbare installaties donker te maken ontstaat een neutrale achtergrond, zodat met licht en aankleding veel verschillende sferen worden opgeroepen. Aan de buitenkant zijn de tribunes bekleed met metaalgaas, waar de lichten doorheen spelen. Het suggereert een sterrenhemel, en voegt een speels visueel element toe. Goede bewegwijzering op de vloeren en heldere kleuren bij de bars en verkooppunten geven de bezoekers overzicht en zorgen voor een gastvrije sfeer.
Ook voor de passant en als eerste indruk voor de bezoeker is Rotterdam Ahoy vernieuwd. De ingang is geen donkere façade meer, maar een open en transparante ruimte, die de aandacht naar binnen trekt en het uitnodigende interieur naar buiten brengt. Met een groot LEDscherm wordt levendig gecommuniceerd wat er te doen is. Van technologie-beurzen tot shows met monster-trucks, van jazz tot kickboksgala’s, Rotterdam Ahoy biedt een variëteit aan evenementen, waar je met vrienden bovendien graag wat bij eet en drinkt. De speelplaats van de stad heeft wat meer van een huiskamer gekregen.
Galerij
Award
Genomineerd voor de Stadium Business Awards 2011
ZJA: Architect
Opdrachtgever: Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam
Interieurarchitect: Merkx+Girod
Jaar: 2011
Project: #442
Foto's: Charles Batenburg, Rotterdam Ahoy, b2s.
Gerelateerd
Timeless Box, Skybox Johan Cruijff ArenA, Amsterdam
Wie staat er bij stil dat er golven schuil gaan in de bruine kartonnen dozen, die stil en onopvallend door de wereld bewegen? Het materiaal…
AMFORA Amstel, Amsterdam
Een visionair toekomstplan
Het oude Amsterdam, gebouwd in een drassige delta van riviertjes aan een zee-arm is een stad in het water. Die enorme hoeveelheid vierkante…
Evenementengebouw Silt, Middelkerke
Nieuwe ruimte voor de Vlaamse kust
Zowel wervend als integer is het in meerdere opzichten een aanwinst voor de Belgische kust: evenementengebouw Silt Middelkerke. Met veel…
AMFORA, Amsterdam
Een visionair toekomstplan
Zoals alle steden kampt Amsterdam met het probleem dat de ruimte beperkt is, maar dat de wens bestaat meer mensen te laten wonen, werken en…