Project

Pontsteigergarage, Amsterdam

Aan het water

Even ten westen van het Centraal Station ontstaat een nieuw stuk Amsterdam. De middelste van de drie Houthavens wordt een woonwijk en het 90 meter hoge Pontsteiger gebouw is het herkenningspunt voor deze ontwikkeling. In een bocht van het IJ staat het robuuste, rechthoekige gebouw in het water. Het is door een dam met de Tasmanstraat verbonden. Op die dam is ook de toegang tot twee ondergrondse parkeergarages, eentje voor de bewoners en gebruikers van het Pontsteigergebouw zelf en een gemeentelijke garage, de Pontsteigergarage, met een capaciteit van 277 wagens voor de vergunninghouders van de Tasmanbuurt, waarvoor architectenbureau ZJA en Arons en Gelauff Architecten tekende.

Helder en veilig

In het trappenhuis van de toegangshuisjes zitten spiegels verwerkt, als een periscoop, die extra daglicht en een verrassend uitzicht geven in de garage. De prettigste parkeergarages zijn die waar in- en uitgang snel herkenbaar zijn en duistere hoeken ontbreken. Daar is hier voor gezorgd door de verlichting, de witte wanden en de heldere indeling. Dat geeft een ruimtelijk gevoel en doordat op de witte plafonds alleen het sprinkler-systeem te zien is, is het overzicht in de garage optimaal. Daarbij is de zorgvuldige bewegwijzering behulpzaam, met afgeronde en vriendelijke lijnen. De gekozen kleur daarvoor is signaal blauw, een van oudsher in Amsterdam gebruikte kleur voor gemeentelijke instellingen en diensten.

De stad en haar geschiedenis

Om de ondergrondse parkeergarage ook een eigen gezicht te geven zijn in dezelfde kleur blauw aan de wanden twee grote muurschilderingen aangebracht. In een hedendaagse stijl die aan graffiti of stripboeken doet denken, zien we twee beelden die verwijzen naar de lokale geschiedenis. De een bestaat uit een gevelaanzicht van huizen uit een blok sociale woningbouw van de Amsterdamse School, uit de jaren dertig, zoals te zien in de Spaarndammerbuurt aan de overkant van de weg. 

De ander is gebaseerd op een foto genomen in de jaren twintig van de vorige eeuw, van de activiteiten in de Houthaven toen schepen vanuit Scandinavië, Polen en Rusland er hun ladingen losten. Het zijn stemmige beelden, die onder grond in dit splinternieuwe deel van de stad een herinnering oproepen aan de geschiedenis van de stad en van de mensen die er werken en wonen. Een monument dat het verleden nog altijd belichaamt en een beeld van al die vluchtige levens en verdwenen nijverheid die op die plek aan het IJ zo lang het stadsbeeld bepaalden.

Architecten: ZJA, Arons en Gelauff Architecten
Klant: Gemeente Amsterdam
Opdrachtgever: Bouwcombinatie Dura Vermeer - De Nijs
Jaar: 2018

Project: #844

Gerelateerd

Project

AMFORA Amstel, Amsterdam

Een visionair toekomstplan

Het oude Amsterdam, gebouwd in een drassige delta van riviertjes aan een zee-arm is een stad in het water. Die enorme hoeveelheid vierkante…

Lees meer
Project

Evenementengebouw Silt, Middelkerke

Nieuwe ruimte voor de Vlaamse kust

Zowel wervend als integer is het in meerdere opzichten een aanwinst voor de Belgische kust: evenementengebouw Silt Middelkerke. Met veel…

Lees meer
Project

Fietsenstalling Mahlerplein, Amsterdam

Zuidas in ontwikkeling

De uitbreiding en renovatie van Station Zuid geeft de ontwikkeling van Zuid-As als nieuw stadsdeel een grote impuls. Het open, getrapte…

Lees meer
Project

AMFORA, Amsterdam

Een visionair toekomstplan

Zoals alle steden kampt Amsterdam met het probleem dat de ruimte beperkt is, maar dat de wens bestaat meer mensen te laten wonen, werken en…

Lees meer