Project

Fietsenstalling Mahlerplein, Amsterdam

Zuidas in ontwikkeling

De uitbreiding en renovatie van Station Zuid geeft de ontwikkeling van Zuid-As als nieuw stadsdeel een grote impuls. Het open, getrapte parklandschap waarin de reizigers hun weg naar bus, tram, trein, taxi en hun fiets vinden laat een van de grootste stations in Nederland natuurlijk opgaan in de stedelijke omgeving. Onderdeel van het verhogen van de kwaliteit van die openbare ruimte is een laagdrempelige en passende oplossing voor het parkeerprobleem van fietsen.

De Nederlandse fietser is gewend tot aan de voordeur van zijn of haar bestemming te rijden en de fiets daar in een oogwenk af te sluiten en achter te laten. In een rek, aan een verkeersbord of gewoon tegen de gevel. Maar aparte fietsenstallingen of ondergrondse fietsgarages zijn veel beter, zowel voor de openbare ruimte als voor de veiligheid en het beheer.

Een grote fietsgarage

Ook bij het Mahlerplein werd een ondergrondse fietsenstalling gepland, met een capaciteit van 3000 fietsen. De uitdaging daarbij is om die zo laagdrempelig en aantrekkelijk te ontwerpen dat fietsers er graag hun fiets stallen. Het niet gerealiseerde ontwerp van architectenbureau ZJA, dat werd ontwikkeld met Ballast Nedam als aannemer, voor de Mahlerplein fietsenstalling berust op de gedachte dat het gaat om een vorm van hoogwaardige service, die past bij de verzorgde stedelijke omgeving en de omringende ambitieuze architectuur.

Op het plein is er een overkapte hoofdentree, bestaand uit een geheel transparant glazen paviljoen. Een minimale en neutrale aanwezigheid in het groene parkachtige deel van het plein. Met het daglicht dat tot diep in de fietsenstalling doordringt komt de fietser naar binnen over de tapis roulant en zoekt een plek via de brede paden. Langs de lange zijde zet een glazen wand het contact met de bovenwereld door, waar in de uitgespaarde nissen kunstwerken, aankondigingen van films, exposities en theatervoorstellingen te zien zijn. 

Parkeren met panache

Het zijn niet alleen de brede paden en de diep-blauwe steunkleur die structuur en sfeer aan de ondergrondse ruimte. Lichtstroken en een slim indicatie-systeem dat vrije plekken aangeeft, vergroten het overzicht en het gemak er je weg te vinden en het stallen en vinden van de fiets vlot af te handelen. Komend vanaf het plein, vanuit het groene middendeel, moet het stallen van je fiets ook even een gevoel oproepen je te bevinden in een omgeving met een hoogwaardige architectonische uitstraling. Dat gevoel wordt opgeroepen door de ruimtelijkheid, de kleuren, de belichting, de glazen wand met nissen. Je fiets parkeren is zo geen vervelend klusje in een grauwe industriële omgeving, maar een comfortabele handeling waarmee je je fiets, de stad en jezelf een plezier doet.

 

Architect: ZJA
Aannemer: Ballast Nedam
Jaar: Niet gerealiseerd ontwerp uit 2014
Project: #769

 

Gerelateerd

Project

Fietsenstalling Leidseplein, Amsterdam

Parkeergarage voor een fiets-stad

Ongeveer veertig procent van al het verkeer in Amsterdam bestaat uit fietsers. Je moet er niet aan denken wat een chaos het zou worden als…

Lees meer
Project

Fietsenstalling De Vijfhoek, Strawinskylaan, Amsterdam

Meer comfortabele openbare ruimte

Lees meer
Nieuws

Langste fiets-en voetgangersbrug Vlaanderen in gebruik genomen

Sinds kort fiets of loop je in Machelen in de Vlaamse Rand hoog boven de voorbijrazende auto’s op de snelweg de horizon tegemoet. Over de…

Lees meer
Werkwijze projecten

Een nieuw landschap voor de rivier

De Verlengde Waalbrug, Nijmegen

Met zijn overspanning van 244 meter was de Waalbrug bij Nijmegen in 1936 de langste boogbrug in Europa. Nog altijd biedt hij een…

Lees meer