13.07.2020
Het eerste deel van de nieuwe Theunisbrug in Merksem, één van de twee verkeersbruggen en de trambrug, is geopend. Met zijn stalen witte opengewerkte torens is de nieuwe Theunisbrug een opvallende visuele ervaring. De beeldbepalende torens zijn open vormgegeven om zo maximaal uitzicht te bieden. De donkere onderbouw contrasteert sterk met de licht gekleurde stalen bovenbouw. Architectenbureau ZJA tekende voor het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug die zorgt voor een vloeiende verbinding tussen beide oevers van het Albertkanaal.
Drie bruggen over het Albertkanaal
De nieuwe Theunisbrug bestaat uit drie naast elkaar gelegen bruggen, twee verkeersbruggen en een trambrug in het midden. De fiets- en voetpaden van de Theunisbrug hangen als balkons aan beide zijden van de brug. Fietsers en voetgangers hebben zo een mooi uitzicht over het water en de omgeving vanaf de brug.
Tussen de drie bruggen valt daglicht, wat het overstekende verkeer een visuele relatie tot het water geeft, maar ook licht brengt op de kades onder de brug. De bruggen rusten op opengewerkte betonnen pijlers wat zorgt voor doorzicht. Tussen de pijlers worden houten banken geplaatst, zodat er onder de brug een aangename plek ontstaat om te genieten van passerende boten en containerschepen of weg te dromen bij het water.
De keerwanden langs de aanlandingen van de Theunisbrug zijn afgewerkt in donkere baksteen strips wat zorgt voor een mooi contrast met de lichte brug. De lange muren krijgen een speels patroon en reliëf met een sierlijke detaillering, het geeft ze een levendige uitstraling.
Gefaseerde uitvoering
De werken aan de Theunisbrug worden gefaseerd uitgevoerd. Ten oosten van de huidige brug is eerst de oostelijke verkeersbrug en de nieuwe trambrug gebouwd. De volgende stap is het slopen van de oude brug, zodat ruimte ontstaat voor de bouw van het derde en laatste brugdeel van de nieuwe Theunisbrug. De volledige nieuwe Theunisbrug zal in de zomer van 2021 gereed zijn.
Masterplan Mobiliteit Antwerpen
In het kader van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen voor een betere bevaarbaarheid van het Albertkanaal door containerschepen worden bruggen verhoogd en het kanaal verbreed. Zo ook hier bij Merksem, Antwerpen, waar de nieuwe Theunisbrug volledig vernieuwd en verhoogd wordt en het kanaal wordt verbreed van 48 meter naar 90 meter breed.
De Grote Verbinding
De bouw van de nieuwe Theunisbrug is niet het enige infrastructuurproject in Antwerpen. Momenteel vinden er als onderdeel van het project ‘De Grote Verbinding’ verschillende werkzaamheden plaats die de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad moeten verbeteren. Het belangrijkste onderdeel daarin is de Oosterweelverbinding, waar ZJA het architectonisch ontwerp voor leverde en die de Antwerpse Ring zal sluiten en zo de doorstroming zal verbeteren.